مشکلات بویایی

بسیاری از بیماران و داوطلبان جراحی بینی نگران بروز مشکلات بویایی بعد از عمل بینی هستند. در خصوص این مسئله پاسخ های گوناگونی وجود دارد ولی درهر حال اگر عمل بینی توسط یک پزشک متخصص و متبحر و با تجربه صورت پذیرد ، اقدامات مراقبتی به شکل اصولی و دقیق رعایت شوند و کلیه دستورالعمل های پزشک بعد از جراحی مد نظر قرار بگیرد ، هیچ مشکلی ساختار و عملکرد بینی را تهدید نخواهد کرد .

مشکلات بویایی

بعد از جراحی بینی

بسیاری از افراد در زمان های ابتدایی پس از عمل بینی دچار اختلال در بویایی و کم شدن این حس می شوند که با گذشت مدت زمانی اندک و با سپری شدن دوره بهبودی ، حس بویایی قوت می گیرد و همچون گذشته به کار خود ادامه می دهد . بروز مشکلات بویایی و ضعیف شدن این حس پس از عمل ، به علت ورم و التهاب های بینی در ساختار درونی است که با خوابیدن ورم ها و باز شدن مجراهای تنفسی و هوایی ، این نقیصه خود به خود برطرف می شود .

ساختمان درونی بینی

آن بخش از بینی که به دریافت حس بویایی اختصاص دارد ، اگر به شکل ساده تشریح شود ، دارای محفظه هایی است که از انتها به اعصاب بویایی متصل شده اند که در زمان عمل دم ، هوایی که به درون بینی راه می یابد ، به داخل محفظه های مذکور رفته و از راه اعصاب بویایی ، بوی هوای استشمام شده به مغز می رسد و احساس را درگیر می سازد . با انجام عمل بینی مجراهایی که در اطراف محفظه های این عضو جای دارند ، دچار ورم و التهاب شده و تنگ تر می شوند به این ترتیب مشکلات بویایی و نارسایی هایی ظاهر می شوند که طبق نظر پزشکان جراح بینی این امر کاملا طبیعی است .

نقش جراح

حتی اگر بهترین جراح بینی هم بینی شما را عمل کند باز هم در روزهای ابتدایی و تا هفته های آغازین پس از عمل ممکن است مشکلات بویایی داشته باشید ولی به دلیل رعایت نکات استاندارد در تغییر وضعیت بینی و به علت رعایت مسائل حساس و عملکردی پس از اندک زمانی ، عملکرد بینی حالت نرمال و طبیعی پیدا خواهد کرد و جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود .

هجده + 2 =