شکستگی بینی

بینی هم همچون باقی بخش های بدن ممکن است در اثر سوانح و ضربه های شدید دچار مشکل شود ، یکی از این مشکلات شکستگی بینی است .

به این ترتیب درصدی از مراجعه کنندگان و داوطلبان جراحی بینی خواستار رفع مشکلات ناشی از شکستگی بینی هستند .

شکستگی بینی می تواند به دلیل برخورد ضربه شدید یا بروز حادثه به وقوع بپیوندد که در پی آن اسکلت  داخلی از جنس غضروف یا استخوان تغییر وضعیت داده و در خارج به صورت دفورمیته ظاهر می شود این مشکل گاه باعث بروز گرفتگی ها و ضعف در عملکرد بینی خواهد شد.

هنگامی که استخوان بینی دچار شکستگی می شود ، به علت جا به جایی اجزا از وضع عادی ، ورم داخلی یا خارجی پدید می آید .

هنگامی که به بینی فردی ضربه وارد شود ، او می تواند جهت کاهش درد و التهاب از کمپرس یخ و قرص های مسکن استفاده کند ، هم چنین بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن در هنگام خواب نیز به کاهش تورم کمک می کند.

شما می توانید به منظور کاهش خونریزی ، پس از وارد شدن ضربه به بینی به جلو خم شوید تا خون به داخل گلویتان وارد نشود و هم چنین بهتر است بینی را محکم تا چند دقیقه نگه دارید.

علائم شکستگی بینی

• تورم و کبودی بینی و اطراف آن
  • خونریزی بینی
  • کیپ شدن هر دو یا یکی از حفره های بینی
  • احساس درد در هنگام لمس بینی
  • تجمع مخاط در بینی

عوارض دیگر شکسته شدن بینی

در بعضی موارد شکستگی بینی موجب بروز خونریزی شدید شده که این خون ها پس از لخته شدن در بخش های داخلی موجب انسداد و پیدایش اختلال تنفسی می شوند .

اسکلت بخش بالای بینی از جنس استخوان بوده و اسکلت دو سوم پایینی غضروفی است که در اکثر اوقات ، بروز شکستگی در بینی موجب آسیب رسانی به ساختار کلی و تیغه میانی بینی خواهد شد.

هنگام وارد شدن ضربه به بینی ، افراد ممکن است مشکلاتی از قبیل عفونت بینی ، کاهش حس بویایی ، انحراف تیغه میانی بینی ، خون مردگی ، شکستگی استخوان بینی و غیره به وجود آید.

زمان مناسب برای درمان شکستگی بینی

اگر ضربه شدید به بینی وارد شد بهتر است پیش از یک هفته به پزشک متخصص مراجعه کرده تا آثار ضربه وارده بررسی شود ، در مورد کودکان نیز این امر صادق است .

چرا که پس از این مدت بینی ترمیم خود را شروع کرده و ساختار بدفرم آن به سختی اصلاح می شود و در پی این ترمیم راه های تنفسی تنگ و مسدود خواهند شد.

به این ترتیب درمان های پزشک را با مشکلات عدیده ای روبرو می کند و جراحی را دشوار می سازد .

تشخیص شکستگی بینی

هنگامی که بیمار به مطب پزشک متخصص مراجعه می کند ، در آغاز معاینه های ساده و بدوی صورت گرفته و پزشک میزان و حدود شکستگی را ارزیابی می نماید در این ارزیابی ها ابعاد ضربه وارد شده سنجیده می شود و پس از آن عکس برداری های تخصصی برای فرد تجویز شده تا موقعیت و وضع تیغه میانی به راحتی مورد بررسی قرار گیرد .

جراحی شکستگی بینی پس از شناسایی و تشخیص در اسرع وقت انجام می شود تا وضعیت بینی به حالت عادی بازگردد و مشکلات به وجود آمده اصلاح شوند اگر مدت زیادی از جراحی بگذرد در صورت نیاز می توان ساختار بینی را اصلاح کرده و اثرات جراحی را تمدید نمود .

بعد از شکستگی بینی در چه صورت مراجعه به پزشک ضروری می باشد ؟

در صورتی که به بینی شما ضربه وارد شد و علائم زیرا را داشتید باید در اصرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

از بین نرفتن درد ، ورم و کبودی پس از گذشت چند روز

1. تب
  2. خونریزی
  3. ناتوانی در تنفس
  4. پارگی بینی
  5. حالت تهوع
  6. بیهوشی
  7. احساس درد در گردن

دوره نقاهت پس از جراحی شکستگی بینی

افرادی که به منظور درمان شکستگی بینی ، خود جراحی بینی را انجام می دهند بسته شرایط بدنی و پوستشان دچار تورم و کبودی می شوند ، معمولا در اکثر افراد ورم و کبودی های پیش آمده در اثر جراحی بینی ، پس از گذشت 6 الی 7 روز از بین می رود و پس از آن بیماران می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند ؛ بنابراین دوره بهبودی پس از جراحی بینی شکسته ، در بازه زمانی کوتاهی رخ می دهد و مدت زمان استراحت نیز در جهت رفع تورم و کبودی می باشد.

هزینه جراحی بینی شکسته

هزینه جراحی بینی شکسته با توجه به نوع شکستگی بینی ، هزینه بیمارستان و دستمزد جراح بینی تعیین می شود .

اگر بینی یا پل بینی دچار شکستگی شود به طور معمول استخوان های بینی به سمت مخالف می روند و بینی دچار تغییر فرم می شود  که در چنین حالتی امکان بروز انحراف بینی نیز وجود دارد .

زیرا حرکت استخوان یا غضروف بینی باعث بسته شدن مجرای تنفسی بینی یا مسدود شدن سوراخ های بینی می شود و بیمار دچار مشکلات تنفسی می شود .

هر ضربه یا حادثه ای باعث شکستگی کامل بینی نمی شود و در برخی مواقع بینی دچار ضرب دیدگی می شود .

در برخی مواقع نیز شکستگی بینی خفیف است و با جا انداختن بینی می توان مشکل را برطرف کرد .

به همین دلیل قبل از انجام هر گونه اقدامی بهتر است نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا مشخص شود شکستگی بینی در چه مرحله ای است و با جا انداختن بینی مشکل حل می شود یا نیاز است فرد اقدام به جراحی بینی نماید .

برای مراجعه به جراح متخصص هر چه زود اقدام نمایید زیرا پس از گذشت یک ماه از شکستگی بینی ، دیگر نمی توان بینی را جا انداخت و بیمار برای اصلاح فرم بینی و عملکرد بینی حتماً باید جراحی بینی شکسته انجام دهد.