خرخر شبانه

خرخر شبانه یکی از علائم انسداد راه های هوایی و مشکلات ساختاری در نواحی بینی و سینوس است . صدای نابهنجار خر و پف به دلیل ورود هوا به راه های هوایی تنگ و باریک به وجود می آید که منجر به لرزش گلو و بخش های داخلی بینی می شود . اگر این روند بسیار شدید و آزاردهنده باشد ، بر کیفیت خواب اثر گذاشته و سلامت فرد را تهدید می کند . وقفه در تنفس معمول ناشی از گرفتگی راه های هوایی ، گاه درمان های متعددی را می طلبد و گاه با یک تکینک ساده تخصصی رفع می شود . دکتر محمد اسماعیل هادی زاده جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با ارائه خدمات درمانی نوین و علمی خود کلیه مشکلات ساختاری و عملکردی در حوزه تنفس را به بهترین نحو درمان کرده و تا پایان مراحل درمانی بیماران و مراجعین عزیز را یاری می نماید .

خرخر شبانه

خطرات احتمالی

وقفه در انجام تنفس در این خواب یکی از خطرات خرخر شبانه بوده و علاوه بر این تنفس ناقص موجب پیدایش مشکلات فشار خون و ضربان قلب می شود  در مورد کودکان این مشکل می تواند نماینده عارضه ای جدی در بخش های هوایی باشد ولی اگر گهگاه شاهد خرخر کودک خود هستید جای هیچگونه نگرانی نیست و این علامت اگر کوتاه مدت باشد امری طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود . خر و پف در نوزاد یا در کودکان می تواند علامت آپنه یا نفس تنگی باشد که انجام تنفس در شب را با مشکل مواجه می سازد .

شایع ترین علل خرخر شبانه عبارت است از :

– ضعف عضلات گلو و زبان

– مصرف نوشیدنی های الکلی

– گرفتگی کانال های هوایی بینی به هر علت

– سینوزیت

– آلرژی یا بیماری هایی مثل سرماخوردگی

– ساختمان غیرعادی دهان و کام

– چاقی و اضافه وزن

تشخیص علت مشکل

پزشک متخصص کانال های مرتبط هوایی را مورد ارزیابی قرار می دهد و با بررسی های تصویری یا مشاهدات آندوسکوپی بینی و سینوس علت را شناسایی می کند . در برخی موارد نیاز به انجام تست های به خصوصی است  تا تشخیص دقیق انجام گیرد مثلا در این مورد ایندوسکوپی بینی پزشک را در شناسایی مشکل و اتخاذ بهترین تصمیم یاری خواهد کرد .

درمان

برای درمان خرخر شبانه می توان از روش های جراحی گوناگون یا تکنیک های غیرجراحی و سبک کمک گرفت . اتخاذ بهترین و کارآمدترین روش درمانی به عهده پزشک بوده و با صلاحدید وی روش درمانی مناسب انتخاب خواهد شد . ولی تا هنگامی که راه های غیرجراحی پاسخگو باشند ، به کار گرفته شده و سلامت بیمار تضمین می شود .

چهار − سه =