جراحی لوزه

در بیشتر موارد جراحی لوزه به شکل سرپایی در مرکز جراحی یا بیمارستان انجام می شود و اگر پزشک متخصص صلاح بداند ، بررسی های آزمایشگاهی لازمه ی پیشبرد درمان هستند و توصیه می شود بیماران عزیز در روزهای پیش از جراحی اقدامات آزمایشگاهی را انجام دهند .

15 الی 10 روز قبل از موعد جراحی لازم است پرهیزهای دارویی و غذایی را رعایت کنند و توصیه های پزشک را در مورد اقدامات پیش از جراحی لوزه ها مد نظر قرار دهند .

داروهایی چون آسپرین ، داروهای ضدالتهاب و داروهای ضد انعقاد خون باید یک هفته پیش از جراحی کنار گذاشته شوند و در مصرف مواد غذایی که پزشک متخصص محدود کرده است ، دقت شود همچنین توصیه می شود بیمار 6 ساعت پیش از عمل چیزی نخورد و نیاشامد .

عمل لوزه در کوردکان

اگر بیمار کودک باشد ، لازم است والدین او صداقت داشته و ابعاد جراحی و درمان را تا حد لازم برای وی تشریح نمایند و از مزایای جراحی و رسیدن به وضع سلامت کامل او را آگاه سازند تا همکاری لازم را با پزشک داشته باشد .

همکاری کودک با پزشک موجب پیشبرد درمان به نحو موثر و مثبتی شده و نتایج جراحی لوزه را موفقیت آمیز تر می سازد . همچنین لازم است به کودک خود این اطمینان را بدهید که در تمامی مراحل جراحی در کنار او هستید و تفکرات مثبت را در خصوص این درمان در ذهن او القا نمایید تا اضطراب و استرسی نداشته باشد .

او باید مطلع شود که اگر دردی حس کند ، این درد موقتی و گذراست و با خوردن کمی دارو رفع می شود .

چگونگی جراحی لوزه

لازم است بیمار از داروی بی حسی کمک بگیرد یا اگر پزشک صلاح دانست ، بیهوش شود .

طی جراحی پزشک متخصص اقدامات درمانی لازم و تغییرات مثبت مورد نظر را انجام داده و همواره ضربان قلب و حجم تنفسی وی سنجیده می شود .

علاوه بر این داروهای لازم با توجه به وضع هر بیمار تزریق شده و اقدامات تخصصی یکی پس از دیگری برای رفع  مشکلات حنجره انجام می شوند .

گاه لازم است لوزه و آدنوئید از دهان خارج شوند تا مراحل جراحی به درستی و دقت صورت پذیرد البته باید بدانید که جراحی لوزه برش های جراحی در پی نداشته و در برخی از بیماران تنها با سوزاندن به روش برقی درمان انجام می شود .

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• بلافاصله پس از عمل لوزه شروع به نوشیدن یا خوردن نکنید و حداقل شش ساعت از خوردن و آشاميدن خودداری نمايد.
  • کمی درد بعد از عمل لوزه طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
  • روز های اولیه به دلیل درد مختصر ، روند غذا خوردن به خوبی پیش نمی رود اما غذا خوردن روند التیام زخم را سرعت می بخشدو بیمار باید به خوبی غذا بخورد .
  • بوی بد دهان تا چند روز طبیعی است و برای رفع سریع تر بوی بد دهان ، بیمار باید مصرف مایعات و آب را افزایش دهد.
  • مصرف خودسرانه آسپرین یا داروهای دیگر را فراموش کنید و تنها از داروهایی که برایتان تجویز شده است ، استفاده نمایید .
  • تا دو هفته بايد از سرفه کردن ، عطسه  کردن و فين كردن پرهیز کنید.
  • گوش درد پس از عمل لوزه طبیعی است و پس از گذشت مدت کوتاهی رفع می شود .
  • بعد از دو هفته بیمار می تواند فعالیت های روزمره و سبک خود را شروع کند ولی برای شروع فعالیت های ورزشی هنوز بهبودی کامل را به دست نیاورده است.
  • برای شروع فعالیت های سنگین و ورزش بهتر است با جراحتان مشورت کنید.
  • بیمار باید از مصرف غذاهای سفت ، گرم ، خیلی سرد و پر ادویه پرهیز کند .

توجه داشته باشید که نکات مراقبتی به دلیل تسریع روند بهبودی ذکر می شوند و بیمار باید تمام نکات مراقبتی را رعایت کند تا عارضه ای به وجود نیاید.