انحراف تیغه بینی

بینی از دیواره نازکی به نام سپتوم یا تیغه تشکیل شده که بین غضروف و استخوان قرار گرفته است . این دیواره باید در مرکز بینی قرار داشته باشد در صورتی که خارج از مرکز باشد بینی کج می شود که به آن انحراف تیغه بینی می گویند. انحراف تیغه بینی ممکن است در هنگام تولد وجود داشته باشد، یا در اثر  ا آسیب به بینی و صورت ایجاد شود.

بینی کج

علائم انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی اغلب علائمی ندارد، اما برخی از علائم عبارتند از :

• مشکلات تنفسی
  • گرفتگی بینی
  • عفونت های سینوسی
  • خونریزی بینی
  • مشکلات خواب مانند خروپف با صدای بلند و یا آپنه خواب
  • سردرد پس از زایمان

در صورتی که این علائم مشاده شود باید به جراح بینی مراجعه کرد که پزشک  ممکن است با دارو این بیماری را درمان کرد.درموارد جدی تر نیاز به جراحی انحراف تیغه بینی می باشد .

تشخیص انحراف تیغه بینی

پزشک در ابتدا به معاینه بینی می پردازد و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهد. برای این کار از نور چراغ قوه برای مشاهده سوراخ های بینی استفاده می کند . در صورت نیاز از روش های تصویربرداری اسکن برای بررسی دقیق تر استفاده می شود.

درمان انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی  در بین افراد بسیار شایع است و در بسیاری از موراد نیاز به درمان نمی باشد

بعضی از علائم مانند گرفتگی بینی و یا گلودرد پس از زایمان ممکن است برای فرد ایجاد شود که با مصرف با داروهای ضد انعقاد، آنتی هیستامینها یا اسپری بینی بهبودی حاصل می شود.
در صورتی که فرد در اثر انحراف تیغه بینی دچار مشکلات تنفسی یا آپنه خواب و خروپف باشد از جراحی برای درمان استفاده می شود. در این جراحی برشی در زیر سپتوم ایجاد شده و در صورت لزوم قسمتی از آن برای ترمیم بینی استفاده می شود

زمان مراجعه به پزشک برای درمان انحراف تیغه بینی

در صورتی که فرد دارای علائمی به شرح ذیل باشد باید به پزشک برای درمان مراجعه کند:

• تنفس با دشواری
  • مشکلات خواب (به خصوص آپنه خواب)
  • مشکلات سینوسی مزمن

پیشگیری از انحراف تیغه بینی

در صورتی که انحراف تیغه بینی ناشی از آسیب بینی یا چهره باشد با انجام اقداماتی به شرح ذیل می توان از بروز آن پیشگیری کرد :

• هنگام ورزش، همیشه کلاه بگذارید.
  • در هنگام رانندگی کمربند ایمنی خود را ببندید.