آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس : سینوس ها حفره هایی مملو از هوا در استخوان های جمجمه و صورت هستند .

بیماری سینوزیت یکی از مشکلات رایج در بین مردم است و این بیماری زمانی رخ می دهد که حفره های سینوسی در جمجه و صورت دچار انسداد شوند .

آندوسکوپی سینوس یکی از بهترین روش های درمانی برای سینوزیت می باشد ، زیرا فقط دهانه سینوس باز تر می شود و صدمه ای به نسج یا بافت های سالم بینی زده نمی شود.

در جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، جراح بینی توسط یک دستگاه که مجهز به لنزهای پیشرفته است ، وارد بینی می شود و عفونت و التهاب را تخلیه می کند.

برای پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی ، آندوسکوپی بینی و سینوس دو کاربرد مهم دارد : تشخیص بیماری و درمان بیماری .

آندوسکوپی بینی  برای تشخیص بیماری ها نیز روش مناسبی است و مهم ترین مزیت آن ، عدم نیاز به پرتوهای مضر برای تشخیص بیماری می باشد .

برخی از بیماری ها مانند مشکلات مخاطی بینی ، توسط سی تی اسکن یا ام آر آی به راحتی تشخیص داده نمی شوند ولی این بیماری ها توسط آندوسکوپی ، به راحتی قابل شناسایی و درمان هستند .

آندوسکوپی بینی و سینوس

تشخیص بیماری

برای تشخیص برخی از بیماری های حوزه سینوس و بینی از این تکنیک کمک گرفته شده و می توان به راحتی منشا انسداد بینی و سینوس و گرفتگی ها یا آسیب های عملکردی را بررسی نموده و بهترین تدابیر درمانی را اتخاذ کرد .

اندوسکوپی بینی و سینوس روشی است که برای پیشبرد آن نیاز به استفاده از اشعه های مضر نیست و به راحتی می توان بخش های داخلی بینی و سینوس را مشاهده و ارزیابی کرد و از آنجایی که عوارضی در پی ندارد ، به دفعات مورد استفاده می گیرد و آسیبی برای بیمار به همراه نخواهد آورد .

از آندوسکوپ برای تشخیص جایگاه پولیپ ها ، تومورهای سینوسی ، تومورهای بینی ، وجود عامل خارجی ، تورم مخاطی ، سینوزیت ، منشا گرفتگی بینی و . . . استفاده می شود .

به همین دلیل بدون هیچ عارضه و مانعی پزشک می تواند به تشخیص مشکلات و بیماری های این حوزه بپردازد .

برای تشخیص آندوسکوپی گاه لازم است بیمار بیهوش شود ولی در بعضی موارد تصمیم پزشک به بیحسی تعلق می گیرد .

درکل انجام آندوسکوپی بینی و سینوس 10 الی 20 دقیقه زمان بر است .

درمان بیماری

طبق نظر دکتر محمد اسماعیل هادی زاده برای درمان برخی از بیماری های حوزه بینی و سینوس می توان به کمک آندوسکوپی اقدام به جراحی کرده و قسمت های درگیر با عارضه یا زائده را درمان نمود .

با کمک این روش درمانی معابر هوایی و بویایی بینی و سینوس باز شده ، گرفتگی ها در صورت امکان رفع می شوند و اجزای اضافی استخراج می شوند .

لازم است این نوع جراحی را در اتاق عمل و با بیحسی یا بیهوشی انجام شود .

آندوسکوپی بینی و سینوس

سایر کاربردهای آندوسکوپی

از روش آندوسکوپی می توان برای تشخیص و جراحی تومورهای جمجمه استفاده کرد زیرا در شرایط معمول و با کمک روش های دیگر نمی توان به راحتی به تومور های پایین جمجمه دسترسی داشت و آنها را خارج نمود .

همچنین برای رفع نشت مایع مخاطی این تکنیک کاربرد موثری دارد .

Call Now Button